Sidevisninger i alt

torsdag den 29. marts 2012

jorbær-rabarber-snitter

Med indspiration fra et kage hæfte i familiejournalen, lavede jeg dem her.

Mørdej fra Frk. Jensen s kogebog :

250 g mel
150 g smør/margarine Jeg fortrækker smør, synes det smager bedre !
75 g flormelis
1 æg

Fedtstof smuldres i melet. Flormelis sigtes i, og dejen samles med det hele sammenpiskede æg. Dejen Skal mindst hvile en halv time. Den kan sagtens laves dagen før og lægges på køl eller fryser og tages op, når man lige vil bage, snitter, tærter eller medaljer.

Jorbær-rabarber-marmelade :

500 g jordbær
500 g rabarber
Hvis det er frisk frugt tilsæt lidt vand i bunden.
ca. 200 sukker smag til
vanillie, jeg havde nogen vanilestænger jeg havde tørret i sukker dem kogte jeg med.
lidt lakridsrod, kan undlades.

Koges i en gryde, vanille og lakridsrod pilles fra, og den blendes.

Glasur :

250 g flormelis
2 spsk. vand, gerne kogende vand det giver en flot blank glasur.

Rør sammen !

Dejen rulles ud, mellem 2 stykker bagepapir, eller 2 plastik poser. Til en rektangel.  Brug gerne en lineal til at måle med, så stykkerne bliver lige store. Dejpladerne bages ved 200 grader varmluft, til de er gyldne.

Når de tages ud, smøre den straks med marmeladen, og den anden lægges ovre, skæres i passende stykker.
Lad dem køle af, og pynt med glasur og friske jorbær.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar